“Ik heb het hem nu al drie keer uitgelegd en toch blijft hij deze fout maken.”
Komt deze gedachte jouw bekend voor? Weet dan dat dit een veelvoorkomende situatie is binnen bedrijven met internationale werknemers, zoals expats of seizoensmigranten. Deze werknemers doen hun best om de instructies zo goed mogelijk tot zich te nemen, maar worden vaak beperkt door hun Nederlandse taalniveau.
Wij geven je graag tips om de communicatie op de werkvloer te verbeteren. Op die manier zullen er minder misverstanden zijn en kan het werk beter uitgevoerd worden. En dit komt iedereen ten goede.
1. Praat op een rustige toon
Wanneer je iets vraagt of uitlegt aan een buitenlandse werknemer, praat dan overdreven langzaam. Stel je zelf voor dat je een vreemde taal aan het leren bent en je naar iemand luistert die alle woorden aan elkaar ‘plakt’. Dat maakt het extra moeilijk om geleerde woorden te herkennen. Wanneer je jouw praattempo aanpast, wordt het voor de ontvanger makkelijker om de woorden te begrijpen.
2. Gebruik zoveel mogelijk eenvoudige taal
Binnen het bedrijf kan het soms niet anders dan de vakjargon te gebruiken. Probeer deze woorden dan op een simpele manier uit te leggen. En probeer alle overige gesprekken zo eenvoudig mogelijk te houden. Jij begrijpt een Chinese nieuwslezer ook niet zonder dat je de Chinese taal machtig bent.
3. Controleer of de instructie begrepen is
Wanneer je iets uitlegt aan jouw werknemer, check dan altijd of de instructie goed binnen is gekomen. Dit kun je eenvoudig doen door de werknemer te laten vertellen wat hij nu precies moet gaan doen. Leg het eventueel nog een keer uit en gebruik dan wat andere woorden als blijkt dat de opdracht nog niet helemaal helder is.
4. Wees geduldig
Dit is misschien wel één van de belangrijkste tips. Wees geduldig. Wacht wat langer op het krijgen van een reactie. De persoon in kwestie is misschien op zoek naar de juiste Nederlandse woorden om te antwoorden.
5. Zet jezelf in de schoenen van de werknemer
Wonen en werken in een vreemd land kost veel energie. Alles is anders dan je gewend bent. De taal is een groot struikelblok. En de eenzaamheid loert om de hoek vanwege de beperkte sociale contacten. Probeer mee te leven met jouw werknemer, zodat hij of zij zich gezien en gehoord voelt. Op die manier zal je een gedreven werknemer houden die dat extra stapje binnen jouw bedrijf zal zetten!
Het kost je zeker inspanning om de communicatie op de werkvloer te verbeteren. Maar op de lange termijn heeft iedereen binnen jouw bedrijf er profijt van.
Wil je liever dat jouw werknemers de Nederlandse taal nog sneller beheersen, laat ons je dan verder helpen!
0 gedachten over “Betere communicatie op de werkvloer met deze 5 tips”
Pingback: Ik werk me een ongeluk! | Incompany Nederlandse taaltraining