Vraag jij je wel eens af of jouw werknemers voldoende veilig hun werk kunnen doen? Hierbij 5 redenen om dat zeker eens te doen!
- Je kijkt toch ook eerst van links naar rechts voordat je de straat oversteekt?
Veel oplossingen om veilig en gezond te werken zijn zo eenvoudig als dat; een automatische handeling. Hoe zou jij je voelen als je met je ogen dicht een druk verkeerspunt oversteekt? Zorg dat veiligheidsmaatregelen op het werk net zo’n automatisme worden als links en rechts kijken bij het oversteken. Daarmee heb je zomaar 90% van de risico’s afgedekt! - Het is belangrijk dat collega’s prettig met elkaar kunnen samenwerken
Een veilige werkomgeving zorgt voor een prettige werksfeer. Veilig werken doe je samen: als je onveilig werkt, neem je niet alleen een risico voor jezelf, maar breng je ook je collega’s in gevaar. En andersom geldt hetzelfde, dus spreek je collega hier gerust eens op aan. Dat is pas echt samenwerken! - Mensen zijn waardevol voor hun familie en vrienden
Natuurlijk wil je dat al je collega’s met tien vingers en met genoeg energie thuis komen om er nog een gezellig avondje van te maken met hun familie en vrienden. Veilig en gezond werken draagt bij aan je algehele gesteldheid, zowel mentaal als fysiek. Daarmee blijf je een leuker persoon voor je omgeving! - Werk neemt een aanzienlijk deel van ons leven in beslag
Gedurende een periode van ongeveer 40 jaar brengen we heel wat uurtjes door met werken. Je kunt dus maar beter zorgen voor een prettige, gezonde en veilige werkplek, voor jou en je werkgevers! - Omdat je je collega’s graag nog lang bij je hebt!
De kans op een dodelijk arbeidsongeval is niet zo groot, maar een (fataal) ongeluk zit in een klein hoekje. We willen toch allemaal nog een paar jaartjes langer mee?
Got the point? Aan de slag!
Als werkgever speel je een belangrijke rol in het creëren van een veilige en gezonde werkomgeving.
Bij veiligheid op het werk denk je al gauw aan het werken met veilige machines, gereedschappen en beschermende kleding. Maar veilig gedrag is net zo belangrijk. Heldere voorlichting, duidelijke werkinstructies en het juiste gebruik van middelen verhogen de veiligheid.
Maar wat doe je als je binnen je bedrijf te maken hebt met werknemers die de Nederlandse taal nog niet of onvoldoende beheersen? Zij begrijpen veiligheidsvoorschriften en werkinstructies vaak niet. De onbegrijpelijke taal waarin deze teksten vaak geschreven zijn, helpt ook niet echt.
Er is dan meer tijd nodig om instructies goed uit te leggen én te begrijpen. Dit om miscommunicatie, fouten en ongelukken te voorkomen.
Taal speelt vaker een rol bij ongevallen op het werk dan je in eerste instantie denkt. Bij 5 tot 10 procent van de arbeidsongevallen spelen taalproblemen een rol.
In een chemische fabriek moeten schriftelijke instructies nauwkeurig worden gevolgd. Vrachtwagenchauffeurs uit diverse landen moeten naar de juiste plaats op het terrein rijden en daar de los-instructies volgen. Een kraanmachinist in de bouw moet zonder goed zicht zware lasten op de plek brengen en is van goede communicatie afhankelijk. Een elektromonteur kan zich geen misverstanden permitteren in een omgeving waar veel mensen uit allerlei landen aan het werk zijn. Schriftelijke en mondelinge taal kan overal tot veiligheidsproblemen leiden. Als werkgever zul je hier dus mee aan de slag moeten.
In de praktijk is het echter nog niet zo eenvoudig om de communicatie te verbeteren. Misschien heb je al eens geprobeerd om Engels met elkaar spreken, foto’s of plaatjes te gebruiken om veilige en onveilige situaties aan te geven? Helaas blijken deze maatregelen in de praktijk niet of onvoldoende te werken.
Wat zou jij als werkgever dan wél kunnen doen?
- Bepaal de taalvaardigheid van je werknemers.
Het Common European Framework of Reference for Languages of the European Union (CEFR) onderscheidt zes niveaus van talenkennis. Je kunt hier (laten) analyseren welk niveau van taalvaardigheid vereist is voor de vijf belangrijkste vaardigheden: begrijpen, spreken, converseren, lezen en schrijven.
- Bepaal het taalniveau dat het werk vereist.
Voor iedere functie verschillen de ’taalbehoeften’. Welke taal of talen moet de werknemer spreken om een bepaalde opdracht veilig te kunnen uitoefenen? Welk taalniveau is hiervoor vereist? Je kunt je voorstellen dat bijvoorbeeld een heftruckchauffeur of een mechanicus een andere taalbehoefte heeft dan een buitenlandse werknemer die werkzaam is in de tuinbouw.
Zie hieronder een eerste lijst van typische (veiligheids)communicatiemomenten waarvoor je kunt inschatten wat het taalniveau is.
Vóór het werk
– Veiligheidsinstructies kunnen lezen en begrijpen
– Veiligheidstraining kunnen volgen en begrijpen
– Nieuwsbrieven kunnen lezen en begrijpen
Tijdens het werk
– Werkprocedures kunnen lezen en begrijpen
– Verkeersborden en verkeersregels kunnen lezen en begrijpen
– Een gesprek met collega’s kunnen volgen en begrijpen
– Een gesprek kunnen voeren met collega’s in de voertaal
– Formulieren kunnen invullen
– Een plattegrond kunnen begrijpen
– Lijsten, tabellen, grafieken kunnen begrijpen en interpreteren
– Veiligheidsinformatie, etiketten en handleidingen kunnen lezen en begrijpen
– Gebaren, hand- en armseinen kunnen begrijpen
– Bij een calamiteit noodnummer kunnen bellen en een gesprek kunnen voeren
– Aanwijzingen van de bedrijfshulpverlening (bhv) kunnen opvolgen (begrijpen wat er bedoeld wordt)
– Collega’s mondeling kunnen alarmeren
- Analyseer de ’taalkloof’
In de realiteit zal niet iedereen honderd procent voldoen aan de taalvereisten. Analyseer welke problemen hierdoor kunnen ontstaan en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Het gaat hierbij dus om een risicoanalyse op het niveau van de individuele werknemer. Bekijk of de ’taalkloof’ te groot is om het werk op een veilige manier uit voeren.
- Geef jouw anderstalige werknemers een taaltraining gericht op de werkpraktijk.
Ieder bedrijf gebruikt zijn eigen woordenschat, benamingen voor plaatsen en omschrijvingen van veelgebruikte technieken. Een op maat gemaakte training waarin alle woorden en uitdrukkingen die in een onderneming gebruikt worden aan bod komen kan heel zinvol zijn.
Wil je weten hoe wij dit bij Taal-ID aanpakken? Neem dan contact met ons op.
Met onze taaltrainingen ‘Taal op de werkvloer’ verbeteren jouw medewerkers hun communicatieve- en werknemersvaardigheden en leren de taal die nodig is om hun vak (veilig) uit te voeren en/of in een specifieke sector te werken. Onze trainingen zijn praktijkgericht en worden afgestemd op de wensen van de opdrachtgever en de leerdoelen van de deelnemers. Wij verzorgen ook trainingen voor uitzend- en detacheringsbureaus die het taalniveau van hun werknemer willen verbeteren.
1 gedachte over “Veiligheidsrisico’s? Hoe beperk je die op het werk?”
Uw blog is zeer informatief.