Internationaal zakendoen

Met kennis van culturele verschillen

Op het moment dat je internationaal zakendoet met een buitenlandse zakenpartner bestaat de mogelijkheid dat je tegen onderlinge cultuurverschillen aanloopt. Het begint al met de eerste introductie; geef je elkaar de hand? Begroet je elkaar met een knikje of een buiging? Maak je oogcontact of juist niet? Het is belangrijk dat je je van tevoren goed inleest over plaatselijke gebruiken en gewoonten. Met onderstaande tips helpen we je alvast een beetje op weg om jouw eerste meeting tot een succes te maken.

Handelspartner China

China

Algemeen:

  • Chinezen zijn in eerste instantie vaak vrij gereserveerd. Chinezen zullen jou tijdens een ontmoeting begroeten met een buiging of een knikje met het hoofd. Soms zal de gastheer kiezen voor het schudden van handen, maar neem hiervoor niet zelf het initiatief. Onnodig fysiek contact wordt doorgaans niet gewaardeerd. Vermijd dit dus zo veel mogelijk.
  • In China spreek je je zakenpartner aan met hun achternaam en titel. Bijvoorbeeld Mr. Li of Director Li. Wees daarnaast zo formeel mogelijk in jouw bewoordingen.
  • Het uitwisselen van visitekaartjes is in China heel belangrijk. Reik het visitekaartje altijd met twee handen aan. Doe dat met de Chinese zijde naar boven, als die er is. Neem een kaartje ook met beide handen in ontvangst en bestudeer het aandachtig.

Waar Chinezen belang aan hechten

Kom op tijd:
In China is het heel belangrijk dat je je houdt aan gemaakte afspraken. Op tijd komen hoort daar ook bij. Kom je net iets te vroeg aan op de plaats van bestemming, dan maak je een hele goede indruk.

Bouw een vertrouwensrelatie op:
Er moet eerst een persoonlijke vertrouwensrelatie opgebouwd worden voordat je je zakelijke doelen kunt bereiken. Sterke zakenrelaties ontstaan tijdens een bezoek aan een restaurant of een avondje uit. Vermijd tijdens die momenten gesprekken van zakelijke aard. Dit kan als ongepast worden gezien.

internationaal zakendoen relatiegeschenk

Neem een relatiegeschenk mee:
Het geven en krijgen van relatiegeschenken wordt in China erg op prijs gesteld. De beste relatiegeschenken zijn typisch Hollandse souvenirs.

Beter niet

Informele kleding:
Chinezen zien graag dat je in een formele outfit verschijnt. Dus trek een net pak aan en poets je schoenen. Vrouwen doen er verstandig aan om zich conservatief te kleden. Dus bewaar de korte rokken en hogen hakken voor een andere gelegenheid.

Restaurantkosten delen:
Voorstellen om te delen in de restaurantkosten is in China taboe. De uitnodigende partij bestelt het eten en betaalt ook de rekening.

Staand eten:
Staand eten wordt in China niet gewaardeerd. Dus zorg dat er bij elke zakelijke eetgelegenheid voor alle gasten voldoende zitplaatsen zijn.

Samenwerken in Zuid-Afrika

Zuid-Afrika

Algemeen:

  • Zuid-Afrikanen zijn doorgaans erg enthousiast en willen graag hun zakelijke klant tevreden stellen. Soms vinden zij het lastig om fouten toe geven. Ook durven ze vaak geen nee te zeggen. Dit kan er toe leiden dat beloften van jouw zakenpartner niet worden nagekomen.
  • Persoonlijk contact wordt zeer gewaardeerd. Informele gesprekken met jouw Zuid-Afrikaanse partner kunnen leiden tot een waardevolle zakelijke relatie. Zo is de kans aanwezig dat je een potentiële klant of opdrachtgever niet voor het eerst ontmoet op kantoor, maar in een restaurant.

Zuid-Afrikanen waarderen dit

Nette kleding en op tijd komen:
Tijdens zakelijke afspraken zal men niet zo snel kiezen voor een hele formele outfit. Het pak mag dus gerust in de kast blijven. Met een casual nette en schone outfit scoor jij prima. Arriveer je ook nog eens op tijd op je afspraak, dan is de bodem voor een succesvolle meeting gelegd.

Begin vroeg:
Vindt de afspraak niet plaats in een restaurant maar op kantoor? Probeer dan om een afspraak te plannen in de ochtend. Veel Zuid-Afrikanen vergaderen het liefst vroeg op de dag.

Houd hier rekening mee

Vlotte deals:
Daadwerkelijk samen zakelijke afspraken maken zal meestal meerdere contactmomenten in beslag nemen. Zakenmeetings in Zuid-Afrika zijn namelijk erg ‘casual’ ingestoken. Verwacht dus niet dat je na één meeting al een deal te pakken zult hebben.

Een relatiegeschenk geven:
In Zuid-Afrika is het niet echt gebruikelijk om een cadeautje mee te nemen naar de afspraak. Het mag wel, maar zorg er dan wel voor dat je het cadeautje altijd aanbiedt met je rechterhand. Een typisch Nederlands souvenir is hiervoor een goede keuze.

Praten over gevoelige onderwerpen:
Praat liever niet over politiek, apartheid of misdaad. Het klimaat en sport zijn betere gespreksonderwerpen. Let erop dat de multiculturele samenstelling van de Zuid-Afrikaanse bevolking een zeer gevoelig onderwerp is in Zuid-Afrika.

Internationaal zakendoen Frankrijk

Frankrijk

Algemeen:

  • Voor de Fransen is het niet ongewoon om te laat te verschijnen op een afspraak. Zij hechten wat minder waarde aan punctualiteit. Te laat komen is natuurlijk nooit handig, maar kom jij te laat, dan zullen de Fransen jou daar dan ook minder hard op afrekenen dan – zeg – de Duitsers of Chinezen.
  • Fransen vinden het prettig om vergaderafspraken te combineren met een eetmoment. In principe kan een meeting op ieder moment van de dag worden gepland, maar rond de lunch is het meest gebruikelijke tijdstip.
  • Een relatiegeschenk geven aan je Franse klant of zakenrelatie is een goede binnenkomer. Al helemaal wanneer het presentje relevant is. Met een relevant boek zit je meestal goed.
Internationaal zakendoen zakenlunch

Een goede indruk maken bij Franse zakenrelaties

Spreek Frans:
Wil je volledig geaccepteerd worden door je Franse zakenpartner? Dan is het goed als je meer dan alleen camping-Frans spreekt.
Gaat jouw kennis van de Franse taal echter niet verder dan “Je m’appelle Jan de Vries et j’habite aux Pays-Bas”? Dat hoeft niet per se een ramp te zijn, maar verontschuldig je dan aan het begin van de meeting in ieder geval voor jouw gebrekkige Frans.

Kleed je gepast:
Zorg voor mooie en goed passende kleding en vermijd felle kleuren. Schud de gastheer- of vrouw altijd (kort maar kordaat) de hand bij zowel binnenkomst als afscheid en ‘last but not least’: let op je stemgeluid. Te hard praten wordt als storend ervaren.

Niet zo’n slimme zet

Spontaan bezoek:
Houd rekening met het feit dat de meeste Fransen de voorkeur geven aan het maken van een afspraak. Spontaan even binnen komen vallen met nieuws is dus niet zo’n slimme zet.

Directe benadering:
Fransen praten snel en veel en vallen elkaar makkelijk in de rede om alsnog hun punt te maken. Wees dus niet beledigd als dit jou ook overkomt. Anderzijds mag jij jouw gesprekspartner evengoed beleefd onderbreken als dat nodig is. Maar ga niet rechtstreeks en te direct van toon op je doel af. Directheid wordt niet altijd gewaardeerd. Fransen kunnen jouw directheid als onbeleefd en grof ervaren.

Informele communicatie:
Blijf aan het begin van je relatie formeel, tutoyeer niet te snel. Houd het in eerste instantie op ‘vous’, ook al worden er voornamen gebruikt.

Internationaal zakendoen Duitsland

Duitsland

Algemeen:

  • In Duitsland geldt een goed voorbereide ondernemer niet zomaar voor twee, maar voor tien. Als je voor een nieuw project gaat samenwerken met een Duits bedrijf, houd er dan rekening mee dat de aanloopfase veel tijd in beslag kan nemen.
  • Bij het zakendoen is de voertaal vaak Duits en niet Engels. Dit geldt vooral bij het traditionele midden- en kleinbedrijf. Het wordt gewaardeerd als er Duits gesproken wordt. Duitsers zijn op hun beurt perfectionistisch. Ze zijn daarom soms terughoudend met Engels spreken.
  • Onze oosterburen hebben daarnaast een uitgebreide zakelijke etiquette; zo is het gebruikelijk dat de oudste gesprekspartner het eerst de vergaderruimte binnenstapt.

Jouw Duitse zakenrelatie hecht waarde aan

Een gepaste groet:
Schud elkaar de hand bij zowel het begin als het eind van een meeting. Daarnaast doe je er verstandig aan om je enigszins conservatief te kleden en hierbij de voorkeur te geven aan donkere kleuren.

Formeel aanspreken:
Ook al doe je al jaren samen zaken: spreek de Duitse zakenrelatie altijd formeel aan (bijvoorbeeld: Herr Meier), tenzij anders aangegeven door je gastheer. Wanneer iemand zich voorstelt met een academische titel, spreek hem of haar dan aan met deze titel. Duitsers vinden dit belangrijk en hebben respect voor academische prestaties en de bijhorende status. Spreek bovendien de titels in de goede volgorde uit, bijvoorbeeld ‘Prof. Dr. Meier’.

Kom snel ter zake:
In Duitsland komen zakenmensen sneller ter zake dan in Nederland. Ga daarom pas over op een informeel onderwerp aan het eind van de bijeenkomst, als er tijd over is. Zaken en privé worden strikter van elkaar gescheiden dan wij gewend zijn.

Niet doen

Te laat komen:
Te laat komen, ongeacht of het om een zakelijke of privé-afspraak gaat, is in Duitsland uit den boze. Als je wordt uitgenodigd voor een borrel, zorg dan dat je niet te veel alcohol drinkt en dronken het feest verlaat.

Kaugom eten:
En wellicht ten overvloede, maar zorg dat je je kauwgum uitspuwt vóórdat je gaat kennismaken met een Duitse prospect.

Haast:
Het nemen van een beslissing kan in Duitsland langer duren dan in Nederland, omdat alle details ertoe doen en besproken worden. Duitsers nemen belangrijke beslissingen niet spontaan. Accepteer dit en oefen vooral geen druk uit.

Internationaal zakendoen Italie

Italië

Algemeen:

  • Kleding dragen van goede kwaliteit is alvast een goede binnenkomer in dit Zuid-Europese land. Bij wijze van begroeting schudt men elkaar de hand en grijpt hierbij mogelijk de arm vast met de andere hand.
  • Het komt geregeld voor dat Italianen door elkaar spreken, ook bij zakelijke afspraken. Wees dus niet te snel op je tenen getrapt als dit jou tijdens een afspraak overkomt. Hoe meer deelnemers aanwezig zijn bij de vergadering, des te groter de kans dat meerdere mensen tegelijk het woord zullen voeren.
  • Italianen kunnen tijdens vergaderingen en onderhandelingen temperamentvol uit de hoek komen als ze het ergens mee oneens zijn. Laat je hierdoor niet afschrikken. Dat soort reacties is heel gewoon in Italië. Het Italiaanse taalgebruik is indirect. Het goed overkomen bij anderen speelt daarbij ook een rol. Soms lijkt een ‘bel discorso’ (letterlijk een mooi betoog, mooie woorden) belangrijker dan de boodschap zelf.
  • Geduld op het gebied van ondernemen in Italië is een schone zaak, mede doordat zowel de Italiaanse bureaucratie als het rechtssysteem traag werken.

Dit zien de Italianen graag:

Respect:
Italianen hebben veel respect voor de oudere medemens. Zorg er dus voor dat je aandacht hebt voor de oudste deelnemers in de meeting.

Geschenken:
Relatiegeschenken in Italië moeten een bepaalde uitstraling hebben. Jouw zakenpartners waarderen een origineel geschenk in een decoratieve verpakking. Zeker als het een geschenk uit hun eigen regio is.
Geef je een bos bloemen? Weet dan dat dit altijd een even aantal moet zijn. Italianen zijn trots op hun cultuur en praten graag over kunst, eten, wijn en hun familie.

Internationaal zakendoen kleding

Geef complimenten:
Uiterlijk is belangrijk in Italië. Italiaanse zakenlui zijn goed gekleed en de kwaliteit van de kleding is erg goed. De Italiaan weet verzorgde en modieuze kleding te waarderen. Tijdens de eerste ontmoeting beoordelen jouw zakenpartners jou ook op jouw uiterlijk. Geef veel complimenten. Dat lijkt overdreven maar werkt heel effectief.

Uit den boze:

Negatief commentaar:
Negatief commentaar op Italië of op iets Italiaans kun je het beste voor je houden. De Italianen uiten zich niet negatief over de bureaucratie waarmee zij te kampen hebben. Vermijd gevoelige onderwerpen zoals maffia, de immigrantencrisis en corruptie. Het is belangrijk de Italiaanse zakenpartner in zijn waarde te laten. Vanwege het indirecte Italiaanse taalgebruik kan een kritische noot in een gesprek beter worden vermeden, zeker bij een beginnend contact.

Werk en privézaken combineren:
Vermijd werkgerelateerde gesprekken in informele situaties. Italianen houden graag werk en privé gescheiden. Het uitwisselen van visitekaartjes tijdens een verjaardag of andere sociale gebeurtenis wordt ook niet gewaardeerd.

Bron: www.ikgastarten.nl / www.rvo.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.